اوضاع کتابخانه های مرودشت چطور است

بسیج مرودشت

وبلاگ خبری تحلیلی مذهبی بسیج مرودشت

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ بسیج مرودشت خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

ketabkhune_9.jpg - 71.26 کیلو بایت

 

این گونه است که تعداد کتابخانه ها و افراد عضو درآنها، همواره به عنوان یکی از شاخص های توسعه فرهنگی در نظر گرفته می شود.

 

در شهرستان مرودشت نیز سالهاست با کتابخانه های عمومی فعال هستند و به عنوان مکان تجمع دانش پژوهان شناخته می شود.

 

برای بررسی بیشتر فعالیت کتابخانه های شهرستان مرودشت، با مهراب عباسی، سرپرست کتابخانه های عمومی مرودشت به گفتگو نشستیم.

ketabkhune_24.jpg - 71.30 کیلو بایت

 

متولی کتابخانه های عمومی مرودشت
وی در خصوص نحوه اداره کتابخانه های عمومی شهرستان مرودشت گفت:کتابخانه ها سابقا زیرنظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کردند، اما 3 سال است که به دلیل اهمیت این نهادها، اداره کل کتابخانه های عمومی کشور، حوزه ای مستقل شده است وطبق دستور العمل های خاص خود اداره می شود.

 

سرپرست کتابخانه های عمومی شهرستان مرودشت به تعداد کتابخانه های فعال در سطح شهرستان اشاره نمود و افزود: درحال حاضر 6 کتابخانه شهری و 7 کتابخانه روستایی به صورت نهادی و یک کتابخانه مشارکتی، با مشارکت اداره امور زندان های شهرستان مرودشت با 18 نیروی کار و در 10 نوبت کاری در سطح شهرستان فعال هستند.

 

وی به تفاوت این دو نوع کتابخانه هم اشاره کرد و گفت: در کتابخانه نهادی، تجهیز و تامین نیرو و اداره کتابخانه بر عهده اداره کتابخانه عمومی شهرستان است، در حالی که در کتابخانه های مشارکتی، تنها تجهیز کتابخانه بر عهده اداره کتابخانه عمومی است و اداره مکان به نهاد مشارکت کننده است.

 

عباسی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 85 هزار جلد کتاب، در کل کتابخانه های عمومی شهرستان موجود است و ماهی 70 الی 80 جلد به آن افزوده می شود که با توجه به حجم کتاب و تعداد کتابخانه های فعال، می توان گفت شهرستان مرودشت از این حیث از جایگاه خوبی برخوردار است.

 

منابع مالی کتابخانه های عمومی مرودشت
سرپرست کتابخانه های عمومی مرودشت در خصوص منابع کتابخانه ها بیان داشت: کتاب های کتابخانه های عمومی، عمدتا یا از طریق اداره کل کتابخانه های عمومی کشور و نهاد متولی در سطح شهرستان، ویا از طریق اهدای اعضا وعلاقه مندان تامین می شود.

 

وی ادامه داد: منابع مالی کتابخانه حاصل از حق عضویت(6500تومان) و نمایشگاه های کتاب است. البته طبق مصوبه مجلس 0.5 درصد سهم کتابخانه های عمومی از محل درآمدهای ماهیانه شهرداری، منبع مالی تعریف شده دیگری برای کتابخانه های عمومی است، که این هزینه به سختی به دست ما می رسد.

 

این مسئول در خصوص نحوه تعامل اداره کتابخانه ها با دیگر نهاد های شهرستان به منظور تصمیم گیری های مشترک اظهار داشت:در حال حاضر انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان با ریاست فرماندار و حضور نمایندگان ادارات مرتبط فعال است و کم و کاستی های کتابخانه های عمومی شهرستان، در آن جلسات برطرف می شود. اما بیشترین تعامل با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 

عباسی به فعالیت های انجام شده در کتابخانه های عمومی، در جهت گسترش فرهنگ کتاب خوانی هم اشاره داشت و گفت: برگزاری ماهیانه مسابقات کتبی، شفاهی و اینترنتی، بازدید مدارس ابتدایی، معرفی اعضای فعال و کتاب خوان برتر از فعالیت هایی است که به منظور تشویق افراد به مطالعه کتاب در نظر گرفته شده است.

 

وی افزود: البته هر کتابخانه یک تقویم فرهنگی مربوط به خود دارد، که فعالیت های مورد نظر خود را درمناسبت های مختلف در آن لحاظ می کنند.

 

خیرین مرودشتی کتاب دوست
سرپرست کتابخانه های عمومی شهرستان مرودشت به نقش مهم خیرین در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی اذعان نمود و بیان ساخت: این افراد نیک اندیش می توانند با کمک به تامین منابع و ساخت مکان های مناسب، به گسترش علم و دانش کمک کنند.

 

وی به نمونه های وقف شده در این زمینه در سطح شهرستان اشاره کرد: کتابخانه دشتک، هم زمین و هم ساختمان آن توسط خیرین وقف شده است، در سیوند و مرودشت هم نمونه زمین اهدایی به مجموعه کتابخانه وجود دارد. گاهی نیز افراد در تجهیز ساختمان کمک کرده اند،مانند: پرده های کتابخانه های حاجب مرودشتی که توسط فردی نیکو کار هدیه شده است.

 

عباسی در پایان سخنان خود گفت: در حال حاضر استقبال از کتابخانه ها به ویژه قرائت خانه، حالت فصلی پیدا کرده است، هم چنین مشغله افراد و عدم فرهنگ سازی در سال های اولیه زندگی از دلایل عدم استقبال شایسته مردم از کتابخوانی است.

 

در ادامه کریمی کتابدار کتابخانه عمومی شماره1 مرودشت در مورد نحوه اداره این کتابخانه گفت: سیستم موجود در کتابخانه سیستم قفسه باز است و افراد می توانند خود کتاب مورد نیاز خود را انتخاب کنندهرچند سیستم اتوماسیون جستجو نیز موجود است.

ketabkhune_26.jpg - 77.80 کیلو بایت

بخش کودک کتابخانه های عمومی مرودشت
وی به بخش کودک این کتابخانه نیز اشاره کرد وگفت: در این زمینه تلاش کرده ایم کودکان را به این مکان جذب کنیم.

 

وی در ادامه داد: در حال در حدود4000 جلد کتاب کودک در کتابخانه های شهرستان موجود است و حدود 300کودک نیز عضو کتابخانه ها هستند.

 

کریمی افزود: عضو کردن رایگان کودکان در هنگام بازدید مدارس از کتابخانه، یکی از روش هایی است که برای تشویق کودکان به کار می بریم. وی به مشکلات موجود نیز اشاره داشت و گفت: علی رغم وجود کتاب های بسیار در سطح کتابخانه هاف باز هم نمی توانیم به خوبی جوابگوی مراجعه کنندگان باشیم و بسیاری از کتاب های درخواستی آنها، موجود نمی باشد، که ضروری است تنوع بیشتری در خرید کتاب صورت گیرد.

 

کریمی گفت: جای خوشبختی است که سطح آگاهی مردم در مورد اهمیت کتاب و نگهداری آن افزایش یافته است و به ندرت پیش می آید مجبور به تذکر در مورد نگهداری کتاب و تاخیر در مورد بازگردان کتاب شویم.

 

شایان ذکر است که اولین کتابخانه مرودشت(کتابخانه شماره 2فعلی) در حدود سال 1354 راه اندازی شده است.

ketabkhune_14.jpg - 77.01 کیلو بایتketabkhune_16.jpg - 65.28 کیلو بایتketabkhune_18.jpg - 94.27 کیلو بایتketabkhune_19.jpg - 75.92 کیلو بایتketabkhune_2.jpg - 78.80 کیلو بایتketabkhune_3.jpg - 73.79 کیلو بایتketabkhune_4.jpg - 56.03 کیلو بایتketabkhune_7.jpg - 67.61 کیلو بایتketabkhune_8.jpg - 69.84 کیلو بایت


بخش کودک کتابخانه های عمومی مرودشت

ketabkhune_29.jpg - 57.53 کیلو بایتketabkhune_31.jpg - 53.53 کیلو بایتketabkhune_32.jpg - 61.49 کیلو بایتketabkhune_33.jpg - 49.71 کیلو بایت

 

 


گلچین 10 سال مداحی بازی جنگی (تیراندازی و رزمی) معجزه حفظ قرآن کریم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه